Managers
zullen ratio trend analyse gebruiken om de sterke en zwakke punten van hun strategieën en initiatieven te lokaliseren en te beoordelen.
Ratio trend analyse is een handige tool die het inzicht in de financiële en operationele resultaten en trends in de tijd zal verbeteren en biedt de belangrijkste indicatoren van de prestaties van de organisatie.
In de praktijk is ratio trend analyse het verzamelen van informatie om met behulp van wiskundige formules patronen of trends in de tijd te herkennen en weer te geven. Dit gaat vaak gepaard met het vergelijken van dezelfde metrische historische gegevens in tabellen of grafieken en argumenten die het gedrag verklaren. De analyse wordt vaak gebruikt om te voorspellen of te informeren rond beslissingen over toekomstige gebeurtenissen en om gebeurtenissen in het verleden te begrijpen.
Een fundamentele analyse beroept zich niet op het sentiment achter maatregelen, maar op een technisch financiële en operationele analyse, vaak in de vorm van de ratio trend analyse.
zullen ratio trend analyse gebruiken om de sterke en zwakke punten van hun strategieën en initiatieven te lokaliseren en te beoordelen.
zullen de analyse gebruiken om uw resultaten met andere organisaties te vergelijken of te oordelen over de effectiviteit van uw bedrijfsvoering.
gebruiken het steeds meer in de vorm van een trendanalyse om de risicotrends in de liquiditeit of de winstgevendheid effectief te onderzoeken.
Een ratio is een manier om de relatie van bepaalde bedrijfsgegevens ten opzichte van andere bedrijfsgegevens weer te geven, met als doel inzicht te krijgen in de bedrijfsprocessen van de onderneming. Het is een uitstekend beheersinstrument dat u in staat stelt om de sterke en zwakke onderdelen van uw onderneming snel te beoordelen, zonder te hoeven kijken naar ieder individueel onderdeel van uw balans of winst en verliesrekening.
Door ratio’s als trends te presenteren in plaats van momentopnamen is deze presentatie bijzonder geschikt om de gezondheid van uw onderneming te beoordelen. Juist ook in de situaties waar u niet dagelijks bij betrokken bent is ratio trend analyse een nuttig gereedschap: trend weergave kan u tijdig wijzen op erosie van een stevige positie of juist verbeteringen in een relatief kwetsbare situatie. Dit stelt u in staat om de juiste vragen te stellen; Ook op de gebieden waar u zichzelf wellicht minder deskundig acht!
Een enkele waarde van een financiële ratio is op zichzelf niet altijd zinvol, maar moeten worden onderzocht in de context van de ondernemingsgeschiedenis, de industrie, de grote concurrenten en de economie als geheel.
Ratio’s zijn eigenlijk het meest waardevol bij de vaststelling van een opeenvolgende geschiedenis van uw onderneming, bij Balderskiek tussen 3 en 7 jaar. Trends namelijk zijn ook een financiële weerslag van alle gewoonten in uw onderneming. Financiële ratio analyse leert ons meer over de werkelijke besteding van geld en arbeid in bedrijven. Het veranderen van deze, soms vastgeroeste, gewoonten binnen uw onderneming kan dan ook een zeer profitabele activiteit zijn, ook zonder maar één extra klant binnen te halen.
Één van de belangrijkste lessen van operationele en financiële ratio’s is dat de waarde van een bepaalde verhouding niet altijd bij voorbaat goed of slecht is: het hangt af van de verhouding van de financiële toestand en de prestaties van het bedrijf. Dit laat zich het best illustreren aan de hand van een voorbeeld:
Een onderneming die 70% van haar activa met schulden gefinancierd heeft is zorgelijk als het ook een hoge mate van bedrijfsrisico omvat, maar niet als de onderneming een hele lage graad van bedrijfsrisico heeft.
Wanneer een onderneming beschikt over een hoog voorraad vernieuwingsratio kan dit als gunstig worden beoordeeld omdat deze ratio impliceert dat het beheer van de inventaris van het bedrijf zeer efficiënt is. Aan de andere kant kan een hoog voorraadvernieuwingsratio een hoog risico worden bij een ‘plotseling’ wijzigende klantvraag.